Συμβουλές και προτάσεις προς τους εκπαιδευτικούς παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες

Κάθε παιδί αναπτύσσεται και ωριμάζει με διαφορετικό ρυθμό. Η σωστή ανάγνωση και γραφή είναι ουσιώδες εργαλείο για τη εκμάθηση της σχολικής ύλης που διδάσκετε στο σχολείο. Ένα παιδί που δυσκολεύεται στην απόκτηση των ικανοτήτων αυτών είναι δυνατό να εμφανίσει άγχος και αγωνία όταν νιώσει κατώτερο και καταπιεσμένο από το σχολικό περιβάλλον επειδή απλώς τυγχάνει να έχει μαθησιακές δυσκολίες που προέρχονται από τον διαφορετικό τρόπο επεξεργασίας των εξωτερικών ερεθισμάτων που αυτά τα χαρισματικά παιδιά χρησιμοποιούν. Η Sally Smith (Απόψεις, 1990) παρομοιάζει τον εγκέφαλο των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, με έναν πίνακα με διακόπτες όπου ο πίνακας αυτός έχει κάποια χαλαρά καλώδια τα οποία με τον έναν ή τον άλλον τρόπο βραχυκυκλώνουν τη μάθηση.

Οι δάσκαλοι των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες συνήθως περιγράφουν με πολύ ενδιαφέροντα τρόπο τις δυσκολίες τους. Αν και οι παρατηρήσεις τους συχνά μοιάζουν με εκείνες των γονέων των παιδιών, παρόλα αυτά προσθέτουν πολλά επιπλέον στοιχεία που αφορούν τις δυσκολίες τους στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται. Οι παρατηρήσεις αυτές συνήθως αφορούν τις ικανότητες ανάγνωσης, γραφής και ορθογραφίας. Πολλά μπορούν να γίνουν για να αποφευχθούν τα παραπάνω εντάσσοντας τα παιδιά μέσα σε ένα σωστό σχολικό περιβάλλον όπου μπορούν να νιώσουν άνετα και να αναπτύξουν  αισθήματα εμπιστοσύνης και αυτό-εκτίμησης. Για την επιτυχή εκπαίδευση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ακολουθούν κάποιες χρήσιμες συμβουλές:

  • Αποδεχτείτε τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ενισχύστε τις δυνατότητές τους
  • Ενημερωθείτε για τις δυσκολίες και τις ανάγκες τους από τους γονείς και τους ειδικούς (λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός) που παρακολουθούν τα παιδιά
  • Βάλτε τα παιδιά να κάθονται σε μπροστινά θρανία κοντά στον δάσκαλο ή σε έναν καλό μαθητή και μακριά από τα παράθυρα και την πόρτα για να μην αποσπάται η προσοχή τους
  • Ενθαρρύνετε τις τηλεφωνικές επικοινωνίες μεταξύ συμμαθητών για ανταλλαγή σημειώσεων
  • Μη γίνεστε επικριτικοί στα λάθη των παιδιών
  • Μη κάνετε συγκρίσεις με άλλους συμμαθητές
  • Γράφετε καθαρά στον πίνακα, με μεγάλα, κατανοητά γράμματα και με μεγάλα κενά ανάμεσα στις λέξεις
  • Σιγουρευτείτε ότι αντιγράφουν σωστά από τον πίνακα
  • Υπογραμμίστε τις λέξεις που δυσκολεύονται να διαβάσουν με πολύχρωμους μαρκαδόρους
  • Αναθέστε τους εργασίες συνεισφοράς στην τάξη (π.χ. να φέρουν κιμωλίες)
  • Ελέγχετε συχνά αν σας παρακολουθούν με ερωτήσεις κατανόησης
  • Δίνετε φωτοτυπίες με περίληψη του μαθήματος και τα βασικά του σημεία
  • Δώστε τους περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν μια εργασία
  • Εξετάστε συχνά αν έγιναν αντιληπτές οι οδηγίες και αν κατεγράφησαν οι ασκήσεις της επόμενης ημέρας
  • Δίνετε περισσότερη βαρύτητα στην προφορική εξέταση
  • Κατά την προφορική εξέταση κάντε τους ερωτήσεις και μη τους ζητάτε να σας πουν το μάθημα από μόνα τους
  • Δείξτε τους τεχνικές διόρθωσης των λαθών τους
  • Όταν διαπιστώνετε ότι πρόκειται να διασπαστεί η προσοχή τους από την εργασία τους, απευθύνετε κάποια ερώτηση σχετικά με το θέμα
  • Πλησιάστε τα παιδιά όταν θέλετε να τους απευθύνετε το λόγο
  • Βοηθήστε τα παιδιά να μάθουν να εντοπίζουν τις λέξεις κλειδιά στις εκφωνήσεις των ασκήσεων
  • Διδάξτε τους πώς να υπογραμμίζουν και να κρατούν σημειώσεις για τα καίρια σημεία του κειμένου
  • Υπενθυμίστε τους να ελέγχουν πάντα το γραπτό τους κατά την ολοκλήρωση των ασκήσεων
  • Για την επίλυση ενός προβλήματος στα μαθηματικά ζητήστε να διαβάσουν το πρόβλημα προσεκτικά και να εντοπίσουν τις λέξεις κλειδιά που θα απαντούν σε βασικές ερωτήσεις (π.χ. δεδομένα, ζητούμενα, απαιτούμενες πράξεις)
  • Κατά τη διδασκαλία χρησιμοποιείστε πολυαισθητηριακές μεθόδους με παράλληλη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας (Η/Υ, διαφάνειες κτλ., για να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον)

Απαραίτητη είναι η δημιουργία κινήτρων για τη συμμετοχή των παιδιών αυτών μέσα στην τάξη και η συνεχής επιβράβευση των προσπαθειών τους!

Το σχολείο καλείται να διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους η διδασκαλία στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες θα είναι πιο αποτελεσματική. Ίσως, χρειαστεί να αναθεωρήσει παραδοσιακές διδακτικές μεθόδους και αντιλήψεις. Ενδεχομένως, να χρειαστεί η λειτουργία της τάξης να εμπλουτιστεί με περισσότερη φαντασία και γνώση, καθώς το οφείλει στα παιδιά αυτά που μαζί με τους συμμαθητές τους θα αποτελέσουν τους αυριανούς πολίτες της χώρας μας.

«Όταν ο δάσκαλος αναγνωρίζει τα ταλέντα και σέβεται

την αξιοπρέπεια των μαθητών, η απόδοσή τους βελτιώνεται»

Scott Willis

Μαρία Ι. Γυφτογιάννη

Λογοπαθολόγος – Λογοθεραπεύτρια πρ. Εργαστηριακή Συνεργάτης Τμ. Λογοθεραπείας, ΑΤΕΙ Πατρών

πηγή greekteachers.gr